قصه‌گویی

توضیح مختصر

درس اصلی

  • سطح خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زبانشناس»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زبانشناس» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زبانشناس»

فایل صوتی

دانلود فایل صوتی

متن انگلیسی درس

Storytelling

TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling)

“Suppose you want to remember a list of words. You will more readily remember the words if you make a sentence or sentences connecting the words in the form of a short story. You would remember it even better if the story was easy to visualize and best of all if you could picture a story that was dramatic, or vulgar, or comic, or in some way involved your emotions.

A story is in fact a good mnemonic, and the more elaborate the story the better. A story links words to be remembered and it causes you to build up scenes that have visual, aural, and sensory associations for you.” (Collin Rose, 1985)

While Effortless English is simple, it is also, in fact, designed according to research-proven methods. The major emphasis of the Effortless English approach is to help students acquire English thoroughly and effectively.

One way to do this is with mini-stories. At first glance, the mini-stories may seem silly. They are usually kind of foolish and are quite simple. Another thing that may seem strange is that I ask a lot of questions as I retell the story. These questions can seem redundant, ridiculously easy, or pointless. But they have a purpose.

The mini-stories are structured to help you more deeply remember the new vocabulary. I use silly or exaggerated stories, because they are easier to visualize; and visualization aids memory. I use short and fairly simple stories, because they are also easier to remember and picture. They are also easier for the learner to repeat and retell.

The questions, likewise, have a purpose. First, the questions provide more repetition of the target vocabulary. Repetition is important. Various research shows that we need to hear and see a new word about 30+ times, in a meaningful and understandable context, to remember it and be able to use it. The questions increase your exposure to these new words, getting you closer to the needed 30+ repetitions.

Another purpose of the questions is to force your brain to participate in the story. As you listen, you should try to immediately answer the questions as I ask them. This will trigger your memory more quickly than if you just passively listen.

By working through all of the Effortless English system, you will learn new words, phrases, and grammar forms more thoroughly. Read the articles and scan the word list. Listen to the articles several times.

Listen to the vocabulary lesson a couple of times. Listen to the mini-story several times and quickly answer the questions as I ask them.

After completing the mini-story, stop your iPod and try to retell the story out loud, in your own words, trying to use the new vocabulary as much as possible.

By following all the steps, you will learn the new material thoroughly and completely; not just at a surface level. You will then find it much easier to actually use what you have learned.

Good luck!

ترجمه‌ی درس

قصه‌گویی

TPRS (مهارت آموزش از طریق خواندن و قصه‌گویی)

«فرض کنید می‌خواهید لیستی از کلمات را به‌خاطر بسپارید. اگر جمله یا جملاتی را بسازید که کلمات را در قالب داستان کوتاه به‌هم متصل می‌کنند، به‌راحتی کلمات را به‌خاطر می‌سپرید. اگر تجسم داستان آسان باشد حتی بهتر به‌یاد می‌آورید و حتی بهتر از آن می‌توانید به‌یاد آورید اگر بتوانید داستانی مهیج، مبتذل یا خنده‌دار تصور کنید یا داستانی که به‌نوعی احساساتتان را درگیر می‌کند.

یک داستان در حقیقت یک یادآور خوب است و هرچه داستان با جزئیات بیشتری ارائه شود، بهتر است. داستانْ کلمات را برای به‌خاطر سپردن به‌هم پیوند می‌دهد و باعث می‌شود صحنه‌هایی بسازید که برای شما ارتباطات دیداری، شنیداری و حسی دارند.» (کالین رز، ۱۹۸۵)

درحین این‌که انگلیسی بدون تلاش ساده است، درواقع همچنین براساس روش‌های تحقیقات اثبات‌شده طراحی شده است. تأکید عمده‌ی رویکرد انگلیسی بدون تلاش این است که به دانش‌آموزان کمک کند انگلیسی را به‌طور کامل و مؤثر به‌دست آورند.

یکی از راه‌های انجام این کار داستان‌های کوتاه است. در نگاه اول، داستان‌های کوتاه ممکن است مسخره به‌نظر برسند. آن‌ها معمولاً به‌نوعی احمقانه و کاملاً ساده هستند. نکته‌ی دیگری که ممکن است عجیب به‌نظر برسد این است که هنگام بازگو کردن داستان، سؤالات زیادی می‌پرسم. این سؤالات شاید زائد، به‌طور مضحکانه آسان یا بی‌معنی به‌نظر برسند. اما آن‌ها هدفی دارند.

داستان‌های کوتاه به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند تا به شما کمک کنند واژگان جدید را عمیق‌تر به‌خاطر بسپارید. من از داستان‌های احمقانه یا اغراق‌آمیز استفاده می‌کنم، چون تجسم آن‌ها آسان‌تر است؛ و تجسم به حافظه کمک می‌کند. من از داستان‌های کوتاه و نسبتاً ساده استفاده می‌کنم، چون یادآوری و تصویرسازی آن‌ها هم آسان‌تر است. همچنین تکرار و بازگویی آن‌ها برای زبان‌آموز آسان‌تر است.

به‌علاوه، سؤالات هم هدفی دارند. اول، سؤالات تکرار بیشتر واژگان هدف را فراهم می‌کنند. تکرار مهم است. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که ما باید کلمه‌ی جدیدی را بیش از ۳۰ بار در زمینه‌ای معنی‌دار و قابل درک بشنویم و ببینیم، تا آن را به‌خاطر بسپاریم و بتوانیم از آن استفاده کنیم. سؤالات میزان قرار گرفتن در معرض این کلمات جدید را افزایش می‌دهند و شما را به ۳۰+ تکرار موردنیاز نزدیک می‌کنند.

هدف دیگر سؤالات این است که مغز شما را مجبور به شرکت در داستان کند. همین‌طور که گوش می‌دهید، باید سعی کنید وقتی سؤالات را می‌پرسم فوراً آن‌ها پاسخ دهید. این کار حافظه‌ی شما را سریع‌تر از این‌که فقط منفعلانه گوش دهید، تحریک می‌کند.

با کار کردن در تمام سیستم انگلیسی بدون تلاش، کلمات، عبارات و فرم‌های جدید را با دقت بیشتری یاد خواهید گرفت. مقالات را بخوانید و لیست کلمات را اجمالاً نگاه کنید. چندین بار به مقالات گوش دهید.

چند بار به درس واژگان گوش دهید. چند بار به داستان کوتاه گوش دهید و وقتی سؤالات را می‌پرسم سریع پاسخ دهید.

پس از اتمام داستان کوتاه، آیپاد خود را متوقف کنید و سعی کنید از زبان خودتان، داستان را با صدای بلند بازگو کنید، تا آن‌جا که ممکن است از واژگان جدید استفاده کنید.

با دنبال کردن تمام مراحل، مطالب جدید را تماماً و کاملاً یاد خواهید گرفت؛ نه فقط به‌طور سطحی. سپس، استفاده از آن‌چه آموخته‌اید بسیار آسان‌تر خواهد بود.

موفق باشید!