سومین قاعده - با گوشهای خود یاد بگیرید نه با چشم

دوره: کتاب گویا / درس 15

کتاب گویا

28 درس

سومین قاعده - با گوشهای خود یاد بگیرید نه با چشم

توضیح مختصر

آیا می دانید یادگیری زبان از طریق گوش ها 3 برابر سریع تر از چشم هاست؟ در این درس آقای هوگ در این باره صحبت می کنند.

  • زمان مطالعه 16 دقیقه
  • سطح خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زبانشناس»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زبانشناس» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زبانشناس»

فایل صوتی

دانلود فایل صوتی

ترجمه‌ی درس

فصل یازدهم: قانون سوم: با گوش های خود یاد بگیرید نه چشم هایتان

قانون سوم من برای یادگیری مکالمه انگلیسی بسیار ساده ولی در عین حال کارامد است. در حقیقت، من این قانون را مهم ترین قانون می دانم چرا که این روشی است که ما در کودکی با استفاده از آن زبان یاد گرفته ایم. آنقدر این راه آسان است که شما به این فکر خواهید کرد که چرا کلاس های انگلیسی بر روی آن تاکید بیشتری نداشته اند.

این قانون سوم است: با گوش های خود یاد بگیرید نه با چشمانتان. درست است، اگر می خواهید که انگلیسی را مسلط صحبت کنید، شما باید گوش بدهید. گوش دادن، گوش دادن و گوش دادن زیاد کلید تسلط به مکالمهی انگلیسی است. اگر زیاد گوش بدهید، لغات جدید، و گرامر را یاد خواهید گرفت. شما تر مکالمه خواهید کرد و سریع تر متوجه حرف دیگران خواهید شد. شما همه مراحل گفته شده را به روشی طبیعی و لذت بخش انجام خواهید داد. روندی را پیش خواهید گرفت که کودکان کوچک، برای یادگیری زبان از آن استفاده می کنند.

نتیجهی تحقیقات آکادمیک انجام شده روی یادگیری زبان این است که گوش دادن مهم ترین فاکتور در توانایی کلی زبان است، به خصوص در مراحل ابتدایی .در حقیقت، این موضوع حتی اگر بیشتر مکالمات را متوجه نشوید هم صادق است .چون توانایی ما در یادگیری لغات جدید به صورت مستقیم به تلفیق صداهایی مربوط است که آن کلمات را می سازند. ) گفته شده از دکتر پاول سولزبرگر محقق دانشگاه ویکتوریا در نیوزلند که 5550 تحقیق بر روی این موضوع انجام داده اند.( ایشان می گویند “بافت های عصبی مربوط به یادگیری و درک یک زبان جدید به صورت خودکار با در معرض قرار گرفتن با آن زبان توسعه پیدا می کنند “ این همان روشی است که کودکان زبان اول خود را یاد گرفته اند.

روندی که کودکان برای یادگیری زبان به کار می گیرند را به یاد می آوردید؟ کودکان با گوش دادن یاد میگیرند. آنها قواعد گرامر را مطالعه نمیکنند. آنها از کتاب های درسی استفاده نمی کنند. آنها امتحان نمی دهند. با این حال، آنها به مکالمه انگلیسی که شامل گرامر است تسلط کامل دارند، در حقیقت کارشناسان می گویند ،05 درصد زمان یادگیری شما باید در گوش دادن سپری شود. حتی اگر دیگر شما در سطح مبتدی نباشید. متاسفانه بیشتر کلاس های سنتی زبان متکی بر گوش دادن نیستند. پس شما اگر در مدارس انگلیسی مطالعه کردید، احتمالا بیشتر با چشم هایتان زبان یاد گرفته اید. من کلاس های انگلیسی زیادی را در کشور های مختلف دیده ام، و همه آنان یک شکل بوده اند. بیشتر مدرسان انگلیسی چه در مدارس راهنمایی، دبیرستان ها، دانشگاه ها یا کلاس های خصوصی، در کلاسها متمرکز بر کتاب های درسی هستند . شاید کمی تمرین های ارتباطی وجود داشته باشد ولی تمام کلاس بر پایه یک کتاب درسی است.

پس اگر هدف شما گرفتن مدرک انگلیسی از دانشگاه است، احتمالا این روش، روشی مناسب برای شماست. ولی اگر می خواهید انگلیسی واقعی صحبت کنید، این روش های سنتی شما را به مقصدتان نمی رساند، چرا؟ چون حتی اگر سال ها انگلیسی مطالعه کنید غالباً انگلیسی را تحلیلی یاد گرفته اید. یاد گرفته اید تا درباره انگلیسی فکر کنید، درباره آن صحبت کنید و آن را ترجمه کنید .همچنین ممکن است خیلی دربارهی گرامر بدانید. در واقع از اکثر آمریکایی ها، کانادایی ها، بریتانیایی ها بیشتر گرامر را بلد هستید چون بومی زبان ها آنها را مطالعه نمی کنند. مکالمه انگلیسی متفاوت است.

بومی زبان ها مکالمه انگلیسی را با گوششان یاد گرفته اند. با گوش دادن و گوش دادن و گوش دادن. این همان کاری است که اگر می خواهید انگلیسی را سریع، خودکار و طبیعی درست به مانند یک بومی زبان صحبت کنید باید آن را انجام دهید. مکالمه انگلیسی متفاوت است.

مهم ترین فاکتور برای یادگیری انگلیسی چیزی است که آقای دکتر استفن کرشن به عنوان ورودی قابل درک آن را معرفی می کند. ورودی به چیزی گفته می شود که وارد مغز شما می شود. شما ورودی های انگلیسی را به دو صورت وارد ذهنتان می کنید: با شنیدن و خواندن. بعضی خواندن ها بسیار مفید و سود آور هستند .ولی مهم ترین ورودی برای یادگیری مکالمه، شنیدن است.

روش ورودی های قابل درک، ثابت کرده که موثر تر از روش سنتی )خواندن گرامر، قواعد، تمرین های مکالمه( است. تحقیقات نشان داده است که مکالمه از نتیجه شنیدن زیاد رخ می دهد.

دوباره به کودکان فکر کنید. شنیدن اولین گام است. هیچ کودکی شروع به صحبت کردن قبل از فهمیدن آنچه که می شنود نمی کند. آنها همیشه به مدت زیادی گوش می دهند، تا جایی که بیشتر زبان را بفهمند، پس از آن شروع به صحبت کردن می کنند. این شنیدن ،”دوره سکوت” بسیار برای یادگیری طبیعی زبان حیاتی و مهم است.

یکی دیگر از ویژگی های طبیعی یاد گرفتن زبان این است که مکالمه به صورت طبیعی از شنیدن می آید. مکالمه توانایی ای نیست که آگاهانه تمرین یا تدریس شود. با گوش دادن به چیز های درک شونده، یک کودک ناگهان شروع به صحبت کردن می کند. انگار که جادویی وجود دارد . توانایی مکالمه با توانایی گوش دادن رشد می کند.

محققی به نام جیمز کرافورد متوجه این شد که مکالمه انگلیسی نتیجه گوش دادن است و تسلط انگلیسی تنها با گوش دادن مکرر به دست می آید. او شرح داد که یادگیری انگلیسی یک فرآیند ناخود آگاه است، و زمانی رخ می دهد که ما معمولا از رخ دادن آن با خبر نیستیم.

شما می توانید این را به مانند بذری در زمین تصور کنید. آن بذر را پتانسیل صحبت کردن بدانید، همیشه آنجاست. ولی نیاز به آب دارد تا رشد کند و از زمین بیرون بزند. دقیقاً ذهن ما نیز نیاز به گوش دادن مطالب قابل درک، دارد تا مکالمه بدون تلاش از آن بیرون بزند.

ممکن است متوجه این شده باشید، که کودکان به دلیل صرف زمان زیاد برای گوش دادن قبل از صحبت کردن، توانایی شنیداری بهتری به نسبت مکالمه شان دارند .به بیان دیگر کودکان بیشتر انگلیسی را در زمان مکالمه متوجه می شوند، تا اینکه از آن استفاده کنند. اگر شما از سیستم Effortless English استفاده کنید تجربه ای مشابه خواهید داشت. توانایی شنیداری شما طبیعتاً خیلی سریع تر از توانایی مکالمه ای شما رشد خواهد کرد. بعضی از دانش آموزان در واقع نگران این موضوع هستند. در صورتی که این موضوع طبیعی و درست است.

راهی دیگر برای تفکر بر این موضوع این است که شنیدن منجر به مکالمه می شود. شنیدن همانند بادکنکی است که با نخی به مکالمه بسته شده است. وقتی سطح شنیداری شما بالا برود، توانایی مکالمه شما را با خود به بالا خواهد برد .آنها با هم بالا می روند ولی توانایی شنیداری شما همیشه بالاتر از مکالمه شما خواهد بود.

“ولی من انگلیسی نوشته شده را خیلی خوب متوجه می شوم”

این نقل قول را از خیلی از دانش آموزان می شنوم. آنهایی که نمی دانند چرا انگلیسی نوشتاری را اینقدر خوب می فهمند ولی نمی توانند خوب مکالمه کنند. یکی از دلایل اصلی آن این است که خواندن انگلیسی با گفت گوی آن متفاوت است. در گفت و گو از نوعی انگلیسی متفاوت که شامل واژگان متفاوت است استفاده می شود.

واژگانی که در گفت گوهای انگلیسی استفاده میشوند عمومی تر هستند. در انگلیسی ما از کلمات ساکسونی یا قدیمی در مکالمه استفاده می کنیم، همچنین ما از افعال عبارتی استفاده می کنیم. ) عبارات دو یا سه کلمه ای که با یک فعل یا یک قید یا یک فعل و یک گزاره می آیند )cheer someone up یا calm down ، get away مثلا تفاوت میان انگلیسی عامیانه و رسمی دلیلی است که حتی دانش آموزان سطح پیشرفته هم با مکالمات روزمره مشکل دارند. مشکل اینجاست که دانش آموزان انگلیسی رسمی را بیشتر در مدارس یاد گرفته اند. انگلیسی رسمی بیشتر از کلماتی با اصل و نسب فرانسوی و لاتین استفاده می کند. در واقع این گونه از انگلیسی برای دانش آموزانی مناسب است که به زبان های رمانتیک همانند اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی یا فرانسوی حرف می زنند. این دانش آموزان معمولا با انگلیسی خواندنی مشکلی ندارند ولی با مکالمات بسیار ساده مشکلات فراوانی دارند.

پس اگر قصد دارید که با بومی زبانان ارتباط داشته باشید این نکته خیلی مهم است که انگلیسی را از گفت گو های انگلیسی و فایل های صوتی یاد بگیرید نه کتاب های درسی و خواندنی.

گفت و گو انگلیسی را یاد بگیرید

این دلیلی است که گوش دادن بسیار اهمیت دارد. گوش دادن پایه و اساس مکالمه را فراهم میکند. هر چه توانایی شنیداری شما بالاتر برود ،توانایی مکالمه شما را نیز بالا تر خواهد برد. خیلی از دانش آموزان فقط متمرکز بر مکالمه کردن می شوند و نسبت به شنیدن بی توجه اند. پس سوال اینجاست، چه فایده ای دارد که شما بتوانید صحبت کنید ولی حرف طرف مقابل را متوجه نشوید؟ دلیل دیگری که شنیدن را با اهمیت می کند این است که ساختار انگلیسی مکالمه ای، کاملاً با چیزی که نوشته می شود متفاوت است. برای تازه وارد ها گرامر گفتاری بسیار متفاوت است، چرا که ما بومی زبانان خیلی کم از جملات کامل استفاده می کنند. واژگان بسیار متفاوت است چرا که ما از اصطلاحات عامیانه استفاده می کنیم.

و از همه مهم تر سرعت متفاوت است. صحبت کردن سریع است، خیلی خیلی سریع است. آنقدر سریع است که شما زمانی برای فکر کردن به ترجمه یا قواعد گرامری یا درس های کتاب های درسی یا تلفظ ندارید. زمانی وجود ندارد. قسمت آگاه مغز شما قادر به تجزیه تحلیل، ترجمه یا ساختن یک مکالمه واقعی نیست. این دلیلی است که مکالمه شما بسیار آرام است. این دلیلی است که شما مکالمات میان دو بومی زبان را متوجه نمی شوید.

در واقع، برای سرعت کافی داشتن در مکالمه انگلیسی واقعی باید ذهن آگاهانه خود را خاموش کنید و اجازه دهید که ضمیر ناخودآگاه شما کار را به دست بگیرد. برای انجام این کار شما نیاز دارید از روش هایی استفاده کنید که آن قسمت از مغز شما را بیدار کند. شما باید کلی نگر، حسی و طبیعی یاد بگیرید.

اولاً این به این معنی است که نیاز دارید مکالمات قابل فهم انگلیسی را گوش دهید و این کار را با تکرار زیاد انجام دهید. هر چه گوش می دهید، شما ذهن آگاه خود را آرام می کنید و به مغز خود اجازه می دهید که معنی کلی کلمات را متوجه شود. شما سعی نمی کنید که کلمات تکی را بردارید. نگران آن چند کلمه ای که متوجه نشدید نیستید. شما بسیار آسوده خاطرید و اجازه می دهید مفهوم وارد ذهنتان شود. ذهن شما بسیار آرام و باز است و بعداً که صحبت می کنید، اجازه می دهید که کلمات یکی یکی از دهانتان بیرون بیایند. برای این کار تقلا نمی کنید . تجزیه تحلیل نمی کنید .به قواعد فکر نمی کنید .نگران اشتباهات نیستید. به ترجمه فکر نمی کنید. شما به کلمات اجازه می دهید که از دهانتان سرازیر شوند بدون اینکه تلاشی برای آن انجام دهید. این چیزی است که دانش آموزان من یاد گرفته اند که انجام دهند. این روند زمان بر است ولی هر چه بیشتر بر شنیدن و یادگیری انگلیسی متمرکز شوید، تسلط شما، اعتماد بنفستان و صحت در کلماتتان توسعه خواهد یافت.

استرس کمتر

منفعتی دیگر در صرف زمان برای شنیدن وجود دارد که اضطراب زمان مکالمه را در میان شما کاهش می دهد. خیلی از کلاس های انگلیسی دانش آموزان جدید را وادار به صحبت کردن آنی می کنند که این نگرشی اشتباه است.

در واقع نیاز به صحبت کردن سریع، یادگیری شما را کند می کند. چرا که مغز شما زمان کافی برای کار با لغات جدید و ذخیره آن در حافظه تان نداشته است .پس در این صورت با اینکه شما میتوانید عباراتی که برایتان آشنا است را در انگلیسی تکرار کنید ولی هنوز متوجه این نمی شوید که دیگران چه می گویند .این شرایطی غیر طبیعی و پر استرس می باشد.

در تحقیقی روی دانش آموزان سطح مبتدی انگلیسی، محققان کشف کردند که دانش آموزانی که مجبور به صحبت کردن نشدند و به اندازه کافی بر روی درک شنیدنشان کار کردند بهتر از دانش آموزانی که با روش مرسوم آموزش دیدند، بودند. علاوه بر این، فاصله انداختن در مکالمه تاثیر مثبتی بر نگرش آن دانش آموزان داشت که کلاس را خالی از اضطراب کرده بود.

دکتر ماروین براون این ایده را یک قدم فراتر برد. سازنده برنامه یادگیری زبان تایلندی برای خارجی ها روشی ساخت که تقلید بر دوره سکوت نوزادان و کودکان کوچک بود. در برنامهAUA تایلندی او، دانش آموزان به مکالمات تایلندی قابل فهم او هر روز گوش می دادند ولی شش ماه یا بیشتر حق صحبت کردن نداشتند. دانش آموزان کاملا متمرکز بر یادگیری با گوش هایشان بودند.

برای بسیاری از غیربومیان، تایلندی زبان سختی برای تلفظ است. دکتر براون این را کشف کرد که این دوره سکوت می تواند تاثیری مثبت بر تلفظ دانش آموزان داشته باشد، و سرانجام تلفظی بسازد که تقریباً همانند یک بومی زبان باشد.

همین موضوع برای انگلیسی نیز صادق است، با اینکه دورهی سکوت برای خیلی از دانش آموزان سطح متوسط لازم نیست ولی شاید خوب باشد شما نیز آن را امتحان کنید. چطور است که به مدت چند ماه تمرکز خود را کامل بر گوش دادن انگلیسی بگذارید و دوباره به مکالمه انگلیسی برگردید؟ احتمالا این حس را خواهید داشت که مکالمه شما پیشرفت داشته با اینکه اصلا روی آن تمرینی نداشته اید.

به چه چیزی باید گوش بدهید؟

مهم ترین چیزی که باید در ذهنتان داشته باشید این است که شما باید به انگلیسی آسان گوش دهید. باید برای شما آسان باشد. این به آن مفهوم است که باید 01 درصد یا بیشتر چیزی که گوش می دهید را متوجه شوید. بدون استفاده از دیکشنری و بدون اینکه فایل صوتی را متوقف کنید. پس باید خیلی آسان باشد .این را گفتم چرا که بیشتر دانش آموزان میل به انتخاب موضوع سخت دارند و به این فکر میکنند که این کار به آنها کمک بیشتری میکند. گفتن اینکه من بهCNN گوش میدهم به نسبت گوش دادن به برنامه کودک خیلی با ابهت تر است . ولی اگر شما چیز سختی را انتخاب کنید، ممکن است که خسته شوید. اما با گوش دادن به موارد آسانتر شما اعتماد بنفس بیشتری پیدا میکنید.

ایده دکتر کرشن درباره ورودی های قابل فهم را به یاد آورید. اگر چیزی را متوجه نشوید در واقع چیزی یاد نمی گیرید. نفهمیدن به معنای پیشرفت نکردن است. مطالب شنیدنی آسان تقریباً همیشه بهتر از سخت ها هستند. و سرانجام شما آماده خواهید شد که به سراغ منابع سخت تر بروید، ولی به خودتان زمان بدهید و به تعداد زیادی از منابعی که انگلیسی آسانتری دارند گوش بدهید.

اگر شما تازه شروع کرده اید، برنامه های کودکانه را امتحان کنید چون که بسیار ساده به نظر می آیند. میتوانید کتاب های صوتی را آنلاین بخرید، دانلود کنید و بلافاصله شروع کنید.

اگر به چیزی سخت گوش می دهید هم می توانید از آن استفاده کنید ولی معمولا نیاز به متن دارید. می توانید فایل های صوتی یا سخنرانی ها را بگیرید و از متن آن استفاده کنید تا همزمان هم آن را بخوانید و هم گوش بدهید. برای زبان آموزان پیشرفته تر گفتگوهای عامیانهی فیلم ها ،منبع بسیار خوبی هستند. به فیلم های آمریکایی و انگلیسی گوش بدهید و زیرنویس آن را بخوانید. این نیز به شما کمک خواهد کرد، به یاد داشته باشید گوش دادن مهم ترین نکته است. برای کسب بهترین بازده از فیلمها میتوانید از تکنیک زیر استفاده کنید.

اگر گوشی هوشمند یا ام پی تری پلیر ندارید، یکی تهیه کنید. این کار شما را قادر خواهد کرد که هر گاه اراده کنید به انگلیسی گوش دهید .

وقتی که صبح از خواب بیدار شدید به انگلیسی گوش دهید، وقتی که به سر کار می روید به انگلیسی گوش دهید، یا وقتی که در خانه هستید .

وقتی که در حال صرف نهار هستید، وقتی که از کار به سمت خانه می روید به انگلیسی گوش دهید. عصر که شد باز هم به انگلیسی گوش دهید. گوش بدهید و گوش بدهید و زیاد این کار را تکرار کنید. به انگلیسی آسان گوش بدهید. من پادکستی در Itunes با عنوان Effortless English دارم که رایگان هستند می توانید به آن ها گوش بدهید.

قانون سوم دلیلی است که تمامی دوره های من بر اساس فایل های صوتی هستندEffortless English . یک سیستم بر اساس شنیدن است که شما بیشتر از راه گوش هایتان یاد می گیرید. اشکالی ندارد که از متون برای بهتر فهمیدن استفاده کنید ولی بیشتر زمان و تلاش خود را بر روی یادگیری با فایل های صوتی بگذارید.

مهم نیست که چگونه آن را انجام می دهید، این اهمیت دارد که به انگلیسی تا می توانید گوش بدهید. بعضی از دانش آموزانم در ابتدا بی میل بودند. ولی بیشتر آنها بیان کرده اند که قدرت انتخاب اینکه به چه چیزی گوش بدهند روند را لذت بخش می کند. به جای گوش دادن به درس های خسته کننده کتاب های درسی می توانید آرام باشید و به چیزی که برای شما جالب است گوش بدهید.

متن انگلیسی درس

Chapter 11 : The Third Rule: Learn With Your Ears, Not With Your Eyes

My third rule for learning to speak English is simple, yet powerful. In fact, I usually say this is the most important rule because this is how we all learn language as children. It’s such an easy thing to do that you have to wonder why most English classes don’t emphasize it more.

Here it is: Learn with your ears, not with your eyes. That’s right. If you want to speak excellent English, you have to listen. Listening, listening and more listening is the key to speaking excellent English. If you listen a lot, you are going to learn vocabulary. You will learn grammar. You will get faster at speaking and you will understand what people are saying to you. You will do all of this in a more natural and enjoyable manner. You will imitate the process that babies and small children use to learn a language.

Academic research on language learning has consistently found listening to be the biggest factor in overall language ability – particularly in the early stages. In fact, this is true even if you don’t understand most of what you’re hearing. That’s because our ability to learn new words is directly related to how often we have heard combinations of the sounds that make up those words, says Dr. Paul Sulzberger, a researcher at Victoria University in New Zealand who conducted a 2009 study on the subject. “‘Neural tissue required to learn and understand a new language will develop automatically from simple exposure to the language,” Dr. Sulzberger said. “This is how babies learn their first language.”

Remember the process used by babies and children? Babies learn through listening. They don’t study grammar rules. They don’t use textbooks. They don’t take tests. Yet small children master spoken English, including grammar. In fact, experts say, 80 percent of your time studying English should be spent listening, even after you’re no longer a beginner. Unfortunately, most traditional language classes don’t emphasize listening. So if you studied English in school, you probably learned mostly with your eyes. I have observed many English classes in many different countries, and they’re all the same. Most English teachers – whether in middle school, high school, university or private school – focus on textbooks in the classroom. There may be short “communication exercises,” but the entire class is defined and driven by a textbook.

Now, if your goal is to get a degree in English from a university, this is a great way to study. But if you want to speak real English, these kinds of traditional methods won’t get you there. Why? Because even if you study for many years, you’ve basically learned English analytically. You learned to think about English, talk about English and translate English. You also may know a lot about grammar rules. In fact, you know more about grammar rules than most Americans, most Canadians, most British people because native speakers don’t study that stuff very much.

English conversation is different.

Native speakers learned to speak English with their ears by listening, listening, listening, and that’s what you must do if you want to speak English quickly, automatically and naturally just like a native speaker.

The most important factor for learning English is what Dr. Stephen Krashen calls “comprehensible input.” In other words, understandable input. Input refers to what is coming into your brain. You get English input in two ways: through listening and through reading. Certain kinds of reading are very useful and beneficial. However, the most powerful kind of input for learning to speak is listening.

Comprehensible (understandable) input methods have been shown to be more effective than traditional methods (grammar study, drills, exercises, speaking practice). The research shows that speech happens as a result of listening.

Think of babies and children again. Listening is always the first step. No child starts talking before they understand through listening. They always listen for a long time, until they understand a lot of the language. Then, and only then, do they begin to speak. This listening “silent period” is vitally important to the process of natural language learning.

Another property of natural language learning is that speech emerges naturally from listening. Speech is not a skill that is consciously practiced or taught. Rather, after enough understandable listening, a child will just suddenly begin to speak. Its seems to happen by magic. The speaking ability grows out of the listening ability.

Researcher James Crawford has found that speaking English is the result of listening and that English fluency frequently occurs from listening alone. He states that English learning is an unconscious process, and while it’s happening we are often not aware that it is happening.

You can think of this like a seed in the ground. The seed, the potential for speaking, is always there. However, the seed needs water in order to grow and emerge from the ground. Likewise, our brains need a lot of understandable listening for effortless speech to emerge.

As you might imagine, because children spend so much time listening before they speak, their listening ability is always higher than their speaking ability. In other words, children always understand more English than they can actually use in speech. As you use the Effortless English system you will experience the same thing. Your listening ability will naturally grow faster than your speaking ability. Some learners worry about this but it is the natural and correct process.

Another way to think of this is that listening leads speaking and pulls it along. Listening is like a balloon with a string tied to speaking. As the listening level rises, it pulls the speaking ability up with it. They go up together, but the listening ability will always be higher.

“BUT I CAN UNDERSTAND WRITTEN ENGLISH PERFECTLY.”

I hear this a lot from students who don’t understand why they have great comprehension of written English, but can’t speak it well. One reason is because English conversation is quite different from English reading. Conversation uses a different type of English, including different vocabulary.

English conversational vocabulary is much more casual. In English, this means we use more words of Saxon or Old English origin during conversation. We also use more phrasal verbs (two- or three-word phrases with either a verb and an adverb or a verb and a proposition, such as get away, calm down or cheer someone up).

The difference between conversation and more formal English is one reason that even “advanced” students have difficulty with everyday conversations. The problem is that students learn more formal English in school. Formal English tends to use more words of French and Latin origin. This kind of English is, in fact, much easier for students who speak Romance languages such as Spanish, Italian, Portuguese, or French. These students often do quite well when reading English, but have a lot of trouble understanding normal speech.

So, if you want to communicate with native speakers, it’s very important to learn from English conversation and audios – not just textbooks and reading.

Learn English Conversation

This is why listening is so important. Listening provides the foundation for speaking. As your listening ability improves, it will pull your speaking ability up, too. Too many learners are focused solely on speaking and they neglect listening. However, what use is speaking if you can’t understand the other person?

Another reason listening is important is because the dynamics of spoken English are completely different from those of the written language. For starters, the grammar is different since we rarely speak in complete sentences. The vocabulary is also different with a lot more idioms and slang being used in speech. (See box.)

And most importantly, the speed is different. Speech is fast. Super fast. So fast that you have no time to think about translations, or grammar rules, or textbook lessons or pronunciation. There is no time. Your conscious brain simply cannot analyze, translate, and organize real speech. This is the reason your speech is so slow. This is the reason you can’t understand two native speakers talking to each other.

In fact, in order to perform at real speaking speeds, you must turn off your conscious brain and let your subconscious do its job. To do that, you must use methods which awaken your subconscious. You must learn holistically, intuitively, and naturally.

Primarily, this means listening to lots of understandable English speech… and doing it repeatedly. As you listen, you quiet your conscious mind and just allow your brain to understand the whole meaning of the words. You don’t try to pick out individual words. You don’t worry about the few words you don’t understand. You relax and you let the meaning wash over you. Your mind is open and quiet. And then, when you speak, you just let the words come out. You don’t struggle. You don’t analyze. You don’t think about rules. You don’t worry about mistakes. You don’t think about translations. You just let the words pour out of your mouth effortlessly. This is what my students have learned to do. It takes time, but as you focus on listening and learning English effortlessly, your fluency, confidence and correctness will grow.

Less Stress

There’s another benefit to spending a lot of time listening to English – it reduces the anxiety people often feel when speaking a new language. Many English classes push new students to speak right away, but this is an unnatural approach.

In fact, being required to speak too soon can slow down language learning. Your brain hasn’t had enough time to process the new words and store them in your memory. So while you may be able to repeat familiar phrases in English, you still won’t understand what people are saying to you. This is an unnatural and stressful situation.

In one study of beginning-level English students, researchers found that those who weren’t forced to speak but were trained in listening comprehension did better than students taught using conventional methods. In addition, delaying speech also had a positive effect on students’ overall attitudes about English, and kept the classroom free of anxiety.

Dr. J. Marvin Brown took this idea even further. The director of a Thai language program for foreigners, Dr. Brown created a program that mimics the silent period of babies and small children. In his AUA Thai program, students listen to understandable Thai every day but they do not speak for six months or more. The students focus completely on learning with their ears.

For many foreigners, Thai is a difficult language to pronounce. Dr. Brown found that the silent period had a strong positive affect on learners’ pronunciation, eventually producing superior pronunciation much closer to that of a Thai native speaker.

The same principle works with English. Though a silent period is not necessary for most intermediate learners, you still might try it. Why not focus completely on English listening for a few months, and then return to English speaking? You’ll likely find that your speaking has improved even though you never practiced it.

What Should You Listen To?

The most important thing to keep in mind is that you must listen to easy English. It has to be easy for you. That means you should understand 95 percent or more of what is being said. That’s without stopping the audio and without a dictionary. So it should be quite easy. I say this because the natural desire of most students is to pick something harder, thinking it will help them. It sounds more impressive to say I’m listening to CNN rather than a children’s program. If you choose something too difficult, you can get frustrated. With something easy, you get confidence.

Remember Dr. Krashen’s idea of understandable input. If you don’t understand, you are not learning. No understanding means no improvement. Easier listening is almost always better than difficult. Eventually, you will be ready for more difficult material, but take your time and listen to plenty of easy English.

If you’re just starting out, try listening to children’s programs since the English tends to be simpler. You can buy audio books online as a download, and get the audio book immediately so you can get started.

If you find yourself listening to something more difficult, you can still use it, but you usually need the text. You can get an audio article or a speech, and use the text so you can read and listen at the same time. For more advanced learners, another great source of casual English conversation is film. Listen to American and English movies and read the subtitles. This will also help you. Just remember, listening is the most important thing. To get the most from films, use the movie technique below.

If you don’t have an audio player or smart phone, get one. It will enable you to listen to English conveniently whenever you can. Listen in the morning when you get up. Listen when you go to work, or when you are at home. Listen when you are at lunch. Listen when you are coming home from work. Listen in the evening – lots and lots and lots of English listening, lots of easy listening. I even have a free Effortless English podcast on iTunes and you can listen to that. Listen, Listen, Listen.

Rule Three is the reason that all of my courses are based on audio. Effortless English is a listening system where most learning is done through the ears. It’s okay to use text to help understanding, but focus most of your time and efforts on learning with audios.

No matter how you choose to do it, it’s important to listen to English as much as you can. Some of my students have been reluctant at first. But most of them say that getting to choose what they listen to starts to make it enjoyable. Instead of suffering through yet another boring textbook drill, you can relax and listen to something that is interesting to you.

مشارکت کنندگان در این صفحه

مترجمین این صفحه به ترتیب درصد مشارکت:

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.